Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Rychlá a snadná konfigurace
Naši specialisté vám poradí
Ozveme se do 24H
Moderní plastový obal umožňuje vidět, hmatat i cítit. Je nejen nosičem informací o výrobku, ale samozřejmě jej i určitým způsobem reprezentuje. Jaké další možnosti uplatnění nabízí? Nejen na to jsem se ptala Tomáše Holana, obchodního ředitele společnosti JOKEY PRAHA CZ, s.r.o.
Pane Holane, vaše mateřská společnost Jokey se dlouhodobě věnuje výrobě vstřikovaných plastových obalů. Které výrobky jsou pro ni typické?
Společnost Jokey je již od roku 1968 symbolem odbornosti v oblasti vstřikování plastů. Jako rodinná firma se sídlem v německém Wipperfürthu patříme k největším světovým výrobcům, inovátorům a technologickým lídrům v oblasti pevných plastových obalů – a již více než 30 let jsme průkopníkem v oblasti udržitelných obalů.
Co znamená udržitelný obal?
To je takový obal, který zanechává minimální ekologickou stopu.
Jaké suroviny Jokey používá?
Používáme takzvaný virgin polypropylen, to znamená neupravený materiál. Avšak hlavně od našich zákazníků z nepotravinářských oborů roste v poslední době poptávka i po obalech s podílem mechanicky recyklovaného materiálu (polypropylenu). To pro nás není novinkou, již na začátku 90. let měl Jokey ve svém portfoliu obaly z recyklovaného polypropylenu. V neposlední řadě pak dokážeme zpracovat i chemicky recyklované plasty, které jsou vhodné pro použití v potravinářství.
Skupina Jokey vyrábí své produkty pro zákazníky z 86 zemí různých kontinentů. Liší se nějak zásadně jejich požadavky?
Jokey nevyrábí pouze obaly. Do našeho portfolia patří rovněž uzávěry na lahve, technické díly a koupelnový nábytek. I přes tento široký záběr je pro nás výroba obalů stěžejním programem. I když je každý zákazník specifický a má individuální nároky na naše výrobky, v několika bodech se shodnou víceméně všichni. Zákazníci očekávají funkční, spolehlivý obal, který dostatečně ochrání jejich výrobek během transportu a skladování a zároveň poskytne dostatečný prostor pro grafickou prezentaci samotného výrobku – tak, aby upoutal konečného zákazníka.
Jako česká dceřiná společnost jste se zaměřili na výrobu plastových obalů. Které to jsou?
V posledních letech se zaměřujeme především na obaly pro potravinářství. Ať už se jedná o standardní kbelíky s objemem od 1 do 32 litrů nebo různé specifické tvary obalů dle přání zákazníka. Takovým příkladem jsou vaničky na saláty a pomazánky.
Lze i plastové obaly považovat za „inteligentní balení“?
Za inteligentní obaly můžeme považovat například ty, které jsou opatřeny IML (In Mould Label) etiketou. Jedná se o etiketu z polypropylenu, která se vkládá do formy před samotným procesem vstřikování výrobku (kbelíku/víčka). Během procesu vstřikování pak dojde k pevnému spojení etikety a samotného výrobku, takže IML již nelze následně oddělit. Tato etiketa nám umožňuje přenést na obal fotografie ve vysokém rozlišení, digitální vodoznak nebo již roky používané čárové nebo QR kódy. Tím se našim zákazníkům otevírají další možnosti, jak využít obal jako bránu do digitálního světa. Koncoví spotřebitelé si například mohou mobilem načíst recept na jídlo z potravin uvnitř obalu, zúčastnit se soutěže výrobce suroviny apod.
Jak obal ovlivňuje zákazníka?
Na zákazníka jistě působí prostřednictvím obalu i určité emoce. Například barvy mají pro značku konkrétního výrobku velký význam. Používáme takové barvy, které jsou vhodné pro kontakt s potravinami. Ale důležité jsou i multisenzorické efekty, tzn. takové, které umožňují samotný výrobek v obalu vidět, cítit, nahmatat. Pro tyto účely se používají například IML etikety se speciálními laky nebo třeba s parfémovanými barvami, které mohou odkazovat na vůči či chuť produktu. Obal od kosmetiky může vonět jako bylinky, obal od cukrovinek voní po čokoládě. Obal, který svou strukturou připomíná pomerančovou kůru, láká zákazníka, aby jej vzal do ruky. Naopak super průhledný obal působí na spotřebitele čistě a kvalitně. Používá se v případě, že původní produkt byl balen do skla a nově je nabízen v lehkém, plastovém obalu.
Vyráběli jste i nějaké obaly se speciální funkcí?
Obalů se speciální funkcí nabízíme hned několik. Ať už se jedná o speciální kbelíky na krmivo, nebo obaly s bariérou proti kyslíku a vodním parám, které prodlužují trvanlivost výrobku. Nejnovější speciální obal je kbelík JET 520, který byl vyvinut pro tiskařské barvy. Díky němu se rozšířilo portfolio našich UN obalů*, které se používají na přepravu nebezpečných látek.
Co považujete za ideální obal?
Z hlediska oboru, ve kterém působíme, se jedná o maximálně funkční a také, jak už jsem zmiňoval, o trvale udržitelný obal. Z tohoto pohledu je tedy mimo jiné důležitá míra recyklace obalu. Ta je součástí tzv. Jokey Eco Concept 4.0, tedy ekologického konceptu celé naší skupiny. Základními pilíři celého konceptu jsou eko zdroje, eko strategie, eko design a eko digitalizace. Podle pravidel Eco Conceptu chceme vyrábět obaly, které jsou maximálně vhodné pro cirkulární ekonomiku. Chceme jít cestou maximálního snížení uhlíkové stopy od nákupu surovin až po recyklaci našich výrobků. Díky tomu máme velmi dobrou výchozí pozici do budoucna, protože naše obaly jsou již nyní technicky optimalizovány pro kvalitní recyklaci, a tedy pro oběhové hospodářství.
Zmiňoval jste eko digitalizaci. Proč je vlastně digitální značení vašich obalů tak důležité?
Jedná se zejména o DPP, tedy digitální produktový pas. Toto označení vyjadřuje recyklační vlastnosti a obsah obalu, což usnadňuje identifikaci a třídění materiálových toků v recyklačním procesu. Je to všeobecně důležité pro fungující ekonomiku recyklace všech plastů.
Obě naše firmy se zabývají plasty. Opakovaně jste od nás odebrali závěsné fólie do vrat a průchodů. K čemu ve vašem provozu slouží?
Ano, používáme vaše žebrované závěsné fólie CT DOUBLE RIBBED z netoxického PVC. Je to pro nás léty osvědčená varianta vchodového závěsu. Jsou nainstalovány ve všech vstupních prostorech do výrobních hal. Oceňujeme především jejich vysokou kvalitu a odolnost. Celý náš provoz je certifikován dle standardů BRC**, abychom splňovali ty nejpřísnější požadavky na výrobu obalů pro potravinářské účely. Proto bylo pořízení a instalace folií CT DOUBLE RIBBED i z tohoto pohledu naše jasná volba.
Tomáš Holan
V předchozím zaměstnání u českého výrobce nátěrových hmot HET spol. s r.o. pracoval 7 let jako vedoucí nákupu. Do JOKEY PRAHA CZ, s.r.o. nastoupil v roce 2012 na pozici asistent prodeje. V roce 2021 byl jmenován obchodním ředitelem. Ve svém volném čase se věnuje rodině, péči o zahradu, motorce, četbě a sebevzdělávání.
Rozhovor s Tomášem Holanem, obchodním ředitelem firmy JOKEY PRAHA CZ, s.r.o. připravila v listopadu 2024 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv JOKEY PRAHA CZ, s.r.o., soukromý archiv Tomáše Holana.
*) UN obaly = certifikované obaly pro nebezpečné zboží, zdroj: www.cimto.cz/certifikace-un/, kráceno
**) BRC = Globální standardy organizace British Retail Consortium (BRC), které specifikují bezpečnostní, kvalitativní a provozní kritéria pro výrobce a dodavatele potravin. Zdroj: https://www.sertifikasyon.net/cs/hizmet/brc-food-gida-sistemi/ , kráceno
Moderní plastový obal umožňuje vidět, hmatat i cítit. Je nejen nosičem informací o výrobku, ale samozřejmě jej i určitým způsobem reprezentuje. Jaké další možnosti uplatnění nabízí? Nejen na to jsem se ptala Tomáše Holana, obchodního ředitele společnosti JOKEY PRAHA CZ, s.r.o.
Pane Holane, vaše mateřská společnost Jokey se dlouhodobě věnuje výrobě vstřikovaných plastových obalů. Které výrobky jsou pro ni typické?
Společnost Jokey je již od roku 1968 symbolem odbornosti v oblasti vstřikování plastů. Jako rodinná firma se sídlem v německém Wipperfürthu patříme k největším světovým výrobcům, inovátorům a technologickým lídrům v oblasti pevných plastových obalů – a již více než 30 let jsme průkopníkem v oblasti udržitelných obalů.
Co znamená udržitelný obal?
To je takový obal, který zanechává minimální ekologickou stopu.
Jaké suroviny Jokey používá?
Používáme takzvaný virgin polypropylen, to znamená neupravený materiál. Avšak hlavně od našich zákazníků z nepotravinářských oborů roste v poslední době poptávka i po obalech s podílem mechanicky recyklovaného materiálu (polypropylenu). To pro nás není novinkou, již na začátku 90. let měl Jokey ve svém portfoliu obaly z recyklovaného polypropylenu. V neposlední řadě pak dokážeme zpracovat i chemicky recyklované plasty, které jsou vhodné pro použití v potravinářství.
Skupina Jokey vyrábí své produkty pro zákazníky z 86 zemí různých kontinentů. Liší se nějak zásadně jejich požadavky?
Jokey nevyrábí pouze obaly. Do našeho portfolia patří rovněž uzávěry na lahve, technické díly a koupelnový nábytek. I přes tento široký záběr je pro nás výroba obalů stěžejním programem. I když je každý zákazník specifický a má individuální nároky na naše výrobky, v několika bodech se shodnou víceméně všichni. Zákazníci očekávají funkční, spolehlivý obal, který dostatečně ochrání jejich výrobek během transportu a skladování a zároveň poskytne dostatečný prostor pro grafickou prezentaci samotného výrobku – tak, aby upoutal konečného zákazníka.
Jako česká dceřiná společnost jste se zaměřili na výrobu plastových obalů. Které to jsou?
V posledních letech se zaměřujeme především na obaly pro potravinářství. Ať už se jedná o standardní kbelíky s objemem od 1 do 32 litrů nebo různé specifické tvary obalů dle přání zákazníka. Takovým příkladem jsou vaničky na saláty a pomazánky.
Lze i plastové obaly považovat za „inteligentní balení“?
Za inteligentní obaly můžeme považovat například ty, které jsou opatřeny IML (In Mould Label) etiketou. Jedná se o etiketu z polypropylenu, která se vkládá do formy před samotným procesem vstřikování výrobku (kbelíku/víčka). Během procesu vstřikování pak dojde k pevnému spojení etikety a samotného výrobku, takže IML již nelze následně oddělit. Tato etiketa nám umožňuje přenést na obal fotografie ve vysokém rozlišení, digitální vodoznak nebo již roky používané čárové nebo QR kódy. Tím se našim zákazníkům otevírají další možnosti, jak využít obal jako bránu do digitálního světa. Koncoví spotřebitelé si například mohou mobilem načíst recept na jídlo z potravin uvnitř obalu, zúčastnit se soutěže výrobce suroviny apod.
Jak obal ovlivňuje zákazníka?
Na zákazníka jistě působí prostřednictvím obalu i určité emoce. Například barvy mají pro značku konkrétního výrobku velký význam. Používáme takové barvy, které jsou vhodné pro kontakt s potravinami. Ale důležité jsou i multisenzorické efekty, tzn. takové, které umožňují samotný výrobek v obalu vidět, cítit, nahmatat. Pro tyto účely se používají například IML etikety se speciálními laky nebo třeba s parfémovanými barvami, které mohou odkazovat na vůči či chuť produktu. Obal od kosmetiky může vonět jako bylinky, obal od cukrovinek voní po čokoládě. Obal, který svou strukturou připomíná pomerančovou kůru, láká zákazníka, aby jej vzal do ruky. Naopak super průhledný obal působí na spotřebitele čistě a kvalitně. Používá se v případě, že původní produkt byl balen do skla a nově je nabízen v lehkém, plastovém obalu.
Vyráběli jste i nějaké obaly se speciální funkcí?
Obalů se speciální funkcí nabízíme hned několik. Ať už se jedná o speciální kbelíky na krmivo, nebo obaly s bariérou proti kyslíku a vodním parám, které prodlužují trvanlivost výrobku. Nejnovější speciální obal je kbelík JET 520, který byl vyvinut pro tiskařské barvy. Díky němu se rozšířilo portfolio našich UN obalů*, které se používají na přepravu nebezpečných látek.
Co považujete za ideální obal?
Z hlediska oboru, ve kterém působíme, se jedná o maximálně funkční a také, jak už jsem zmiňoval, o trvale udržitelný obal. Z tohoto pohledu je tedy mimo jiné důležitá míra recyklace obalu. Ta je součástí tzv. Jokey Eco Concept 4.0, tedy ekologického konceptu celé naší skupiny. Základními pilíři celého konceptu jsou eko zdroje, eko strategie, eko design a eko digitalizace. Podle pravidel Eco Conceptu chceme vyrábět obaly, které jsou maximálně vhodné pro cirkulární ekonomiku. Chceme jít cestou maximálního snížení uhlíkové stopy od nákupu surovin až po recyklaci našich výrobků. Díky tomu máme velmi dobrou výchozí pozici do budoucna, protože naše obaly jsou již nyní technicky optimalizovány pro kvalitní recyklaci, a tedy pro oběhové hospodářství.
Zmiňoval jste eko digitalizaci. Proč je vlastně digitální značení vašich obalů tak důležité?
Jedná se zejména o DPP, tedy digitální produktový pas. Toto označení vyjadřuje recyklační vlastnosti a obsah obalu, což usnadňuje identifikaci a třídění materiálových toků v recyklačním procesu. Je to všeobecně důležité pro fungující ekonomiku recyklace všech plastů.
Obě naše firmy se zabývají plasty. Opakovaně jste od nás odebrali závěsné fólie do vrat a průchodů. K čemu ve vašem provozu slouží?
Ano, používáme vaše žebrované závěsné fólie CT DOUBLE RIBBED z netoxického PVC. Je to pro nás léty osvědčená varianta vchodového závěsu. Jsou nainstalovány ve všech vstupních prostorech do výrobních hal. Oceňujeme především jejich vysokou kvalitu a odolnost. Celý náš provoz je certifikován dle standardů BRC**, abychom splňovali ty nejpřísnější požadavky na výrobu obalů pro potravinářské účely. Proto bylo pořízení a instalace folií CT DOUBLE RIBBED i z tohoto pohledu naše jasná volba.
Tomáš Holan
V předchozím zaměstnání u českého výrobce nátěrových hmot HET spol. s r.o. pracoval 7 let jako vedoucí nákupu. Do JOKEY PRAHA CZ, s.r.o. nastoupil v roce 2012 na pozici asistent prodeje. V roce 2021 byl jmenován obchodním ředitelem. Ve svém volném čase se věnuje rodině, péči o zahradu, motorce, četbě a sebevzdělávání.
Rozhovor s Tomášem Holanem, obchodním ředitelem firmy JOKEY PRAHA CZ, s.r.o. připravila v listopadu 2024 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv JOKEY PRAHA CZ, s.r.o., soukromý archiv Tomáše Holana.
*) UN obaly = certifikované obaly pro nebezpečné zboží, zdroj: www.cimto.cz/certifikace-un/, kráceno
**) BRC = Globální standardy organizace British Retail Consortium (BRC), které specifikují bezpečnostní, kvalitativní a provozní kritéria pro výrobce a dodavatele potravin. Zdroj: https://www.sertifikasyon.net/cs/hizmet/brc-food-gida-sistemi/ , kráceno
Informace pro zákazníky
Všechna práva vyhrazena. Kopírování obsahu je zakázáno podle zákona č. 121/2000 sb. o právu autorského zákonu.