Rozhovor s ředitelem marketingu Liborem Sedláčkem

Marketing bývá často zaměňován s propagací a reklamou. To jsou však pouze dílčí stavební prvky marketingu. Marketing je proces řízení, rozsáhlý komplex činností, díky kterým lze dosáhnout jak plnění cílů dodavatelské firmy, tak i uspokojení potřeb jejích odběratelů. Procesem poznávání, předvídání, ovlivňování i uspokojování požadavků zákazníků se u nás zabývá marketingový ředitel Libor Sedláček společně se svým týmem.

Libore, přemýšlel jste někdy nad tím, proč jste právě Vy jako jediný ze tří sourozenců připravoval první letáky se zbožím naší společnosti, sestavoval první velký katalog, definoval naše webové stránky, spouštěl e-shop?
Neznal jsem nikoho, kdo by tatínka kromě rodiny v začátcích skutečně podpořil, a tak jsem nastoupil já, abych se stal prvním zaměstnancem a přidělal mu další vrásku na čele. Byl jsem blázen, že jsem k němu chtěl, a on ještě větší, když mě přijal. No, ale byl jsem tam, a tak jsem začal tím, co bylo nejsnazší. Hledáním zákazníků na přebalech výrobků. Chtěl jsem pomoci té mini firmě zastrčené kdesi v koutě Moravského Slovácka.

Čím jste přesvědčil finančního ředitele, zakladatele firmy a vlastního otce v jedné osobě, že nazrál čas k založení marketingového oddělení, které chcete řídit?
Představte si, že podnikáte v malém městečku a máte takový produkt, službu, obsluhu, že zákazník si zboží ani jinde koupit nechce. Jenže pak přijde jiná firma s podobnými, klidně ani ne tak dobrými službami a jen díky tomu, že je blíž u cesty a snáze se tam parkuje, vám začnou ubývat zákazníci. Takovou situaci musíte vyřešit. Ne tím, že ještě zlepšíte svoje služby. Ale že o sobě a své jedinečnosti dáte vědět těm, o které stojíte, protože jejich požadavky s vaší nabídkou souzní. Myslím, že tento princip tatínek pochopil a dal mi příležitost. V podstatě se ale nebavíme pouze o městečku, ale o celé naší republice.



Co Vy osobně považujete za hlavní poslání našeho marketingového oddělení?

Každá firma má vždy nějaký motor. Obvykle jde o člověka, který je trošku „šáhlý“. Když je na jednom místě takových lidí víc a dokážou se shodnout a prosadit své myšlenky zevnitř ven, je na světě pohon, který má opravdu velkou sílu. Naším posláním je tedy dávat energii našim kolegům i v ostatních odděleních a zároveň podpořit u zákazníků chuť s námi spolupracovat.

Kam jste se rozhodl marketingové oddělení umístit a jaké má vazby na ostatní oddělení?
Jestliže potřebujete vnímat potřebu zákazníků, musíte být blízko obchodu. A pokud chcete o tom, co se děje uvnitř firmy, informovat i vnější okolí, pak je třeba být blízko těm oddělením, která jsou právě ve styku se zákazníkem. Snažím se, aby naše firma byla marketingově řízena. Ale není to o direktivě, ale naslouchání a zažehnutí jisker nadšení v lidech ve všech odděleních.

Která je podle Vás ta nejdůležitější vlastnost a schopnost ředitele marketingu?
Držím se jednoduchého principu: MY je více než já. V praxi to znamená: odhoď ego, naslouchej, drž se dlouhodobé vize, tedy nepodlehni momentálním náladám, inspiruj se v jiných oborech, neboj se rozhodnout.

Myslíte si, že všechna média, která v marketingu využíváme (firemní časopis, webové stránky, zákaznickou linku, Facebook, blog, e-mailing, veletrhy), dostatečně upoutávají pozornost na naši firmu a že máme dobrou značku?
Kdybych si to nemyslel, popřel bych všechnu naši práci. Jistě, neuděláme vše na jedničku, ale kdo ano? Značka je vždy spojena s nějakou emocí. Pokud bych měl vyjádřit emoci většiny našich zákazníků podle hodnoty, kterou sdělují do našich dotazníků, ve kterých se ptáme na 
spokojenost s našimi výrobky a službami, vnímám ji někde na úrovni silný zájem a u některých dokonce nadšení.

Čím vlastně může v současné době dodavatel svého zákazníka maximálně uspokojit?
Výborný produkt ani služba se dnes bez účinně fungující prodejní platformy neobejde. Takže se domnívám, že ideální kombinací jsou skvělé služby dostupné s minimálním počtem kliků na internetu. A v neposlední řadě je to osobní poradenství na profesionální úrovni a rychlá logistika.

Můžete prozradit, v čem Vy sám spatřujete odlišnost naší firmy od konkurence?
Nechci být nudný, ale musím zopakovat naše firemní hodnoty, do kterých jsme si sami dorostli: poctivost – systém a řád – a neustálý vývoj. Na strojírenském veletrhu mi jeden pán řekl: Líbí se mi na vás, že to máte zmáknuté od začátku do konce.“ A to je to naše odlišení od konkurence. 

Pokud chce podnikatel růst, musí investovat. A to nejen čas, ale i peníze a neúspěchy. Když se ohlédnete zpět, najdete v historii marketingu naší firmy i takové rozhodnutí, které byste už nikdy nezopakoval?
V dřevních dobách byla naše neadekvátní rozhodnutí způsobena nesprávným použitím nebo nefunkčními softwary. Vzpomínám i na svůj smazaný katalog, který jsem pak dodělával ještě po nocích. V novější době to bylo zase rozhodnutí zakomponovat nevhodný CRM software ke stávajícímu softwaru. Ale znáte mě, nebe je modré, i když jsou na něm mraky, jen je potřeba chvilku počkat, než je větřík rozfouká…

Jste s otcem, bratrem a sestrou jedinými vlastníky naší firmy. Rozhodování o podnikatelských krocích pouze v rámci jedné rodiny má své plusy, ale i úskalí. Co vás všechny shodně pozitivně nabíjí?
Rodina je strašně moc, na jakékoliv úrovni. Naši rodiče nám dali do vínku nezávidět si, vždy nás nutili pomáhat a v rámci možností byli štědří, i když jsme byli ti obyčejní Sedláčci z paneláku. Spojuje nás to, že jsme každý jiný a zároveň vzýváme stejné hodnoty, o kterých jsem se již zmínil. Ano, to je důležité říct, že to jsou především naše osobní lidské hodnoty, které se propisují do života celé firmy.

Ještě jste nezmínil ta úskalí…
Nerad lidem ubližuju nebo shazuju jejich názor či nápad, protože na ten má právo každý. Proto pro mě bylo někdy dost obtížné říkat svému okolí své mínění opravdu zcela na rovinu. Naštěstí už to není tak bolestivé, protože jsem se přestal domýšlet, co tomu ta druhá strana řekne. Je v tom sice pramálo diplomacie, ale tuna úlevy. Je to pro mě vlastně další úroveň poctivosti k sobě i k druhým, i když to někdy není ani pro jednu stranu komfortní.

Nepomýšlel jste někdy jako spoluvlastník firmy, že by bylo snazší svůj podíl prodat a věnovat se zcela jiným aktivitám? Každý člověk se vyvíjí v čase, a tak máte v současné době pravděpodobně odlišné životní i pracovní priority v porovnání s dobou, kdy jste jako v oboru nezkušený mladík do rodinné firmy v roce 1994 vstupoval…
Štěstí je pro mě spojeno s výsledkem nějaké práce, respektive aktivity či učení. Stále přicházejí nové výzvy, hadice i těsnění jsou naštěstí pořád potřeba, takže zatím nevidím žádný důvod k tomu vyměnit jednu firmu za jinou. Samozřejmě v těžkých chvílích by člověk nejraději práskl do bot, ale když se vám z velkého servisu nádobí rozbije jeden hrníček, taky nenecháte střepy na zemi a nezmizíte jinam…

Co Vás po tolika letech strávených nad grafy, tabulkami, vizemi cílů i revizemi plánů na marketingu ještě stále fascinuje?
Lidé!

 

Libor Sedláček
Vystudoval střední odbornou strojírenskou školu. V GUMEXU pracuje od roku 1994 – nejprve jako skladník, řidič, poté nákupčí, prodejce, v posledních více než 12 letech na pozici marketingového ředitele. S manželkou Renátou vychovávají tři děti: dceru (19 let) a syny (17 a 8 let). Zajímá se o sport, literaturu, studium cizích jazyků, divadlo, modelaření, vaření… a lidi.


Výše uvedený rozhovor poskytl Libor Sedláček v lednu 2020.

Marketing bývá často zaměňován s propagací a reklamou. To jsou však pouze dílčí stavební prvky marketingu. Marketing je proces řízení, rozsáhlý komplex činností, díky kterým lze dosáhnout jak plnění cílů dodavatelské firmy, tak i uspokojení potřeb jejích odběratelů. Procesem poznávání, předvídání, ovlivňování i uspokojování požadavků zákazníků se u nás zabývá marketingový ředitel Libor Sedláček společně se svým týmem.

Libore, přemýšlel jste někdy nad tím, proč jste právě Vy jako jediný ze tří sourozenců připravoval první letáky se zbožím naší společnosti, sestavoval první velký katalog, definoval naše webové stránky, spouštěl e-shop?
Neznal jsem nikoho, kdo by tatínka kromě rodiny v začátcích skutečně podpořil, a tak jsem nastoupil já, abych se stal prvním zaměstnancem a přidělal mu další vrásku na čele. Byl jsem blázen, že jsem k němu chtěl, a on ještě větší, když mě přijal. No, ale byl jsem tam, a tak jsem začal tím, co bylo nejsnazší. Hledáním zákazníků na přebalech výrobků. Chtěl jsem pomoci té mini firmě zastrčené kdesi v koutě Moravského Slovácka.

Čím jste přesvědčil finančního ředitele, zakladatele firmy a vlastního otce v jedné osobě, že nazrál čas k založení marketingového oddělení, které chcete řídit?
Představte si, že podnikáte v malém městečku a máte takový produkt, službu, obsluhu, že zákazník si zboží ani jinde koupit nechce. Jenže pak přijde jiná firma s podobnými, klidně ani ne tak dobrými službami a jen díky tomu, že je blíž u cesty a snáze se tam parkuje, vám začnou ubývat zákazníci. Takovou situaci musíte vyřešit. Ne tím, že ještě zlepšíte svoje služby. Ale že o sobě a své jedinečnosti dáte vědět těm, o které stojíte, protože jejich požadavky s vaší nabídkou souzní. Myslím, že tento princip tatínek pochopil a dal mi příležitost. V podstatě se ale nebavíme pouze o městečku, ale o celé naší republice.



Co Vy osobně považujete za hlavní poslání našeho marketingového oddělení?

Každá firma má vždy nějaký motor. Obvykle jde o člověka, který je trošku „šáhlý“. Když je na jednom místě takových lidí víc a dokážou se shodnout a prosadit své myšlenky zevnitř ven, je na světě pohon, který má opravdu velkou sílu. Naším posláním je tedy dávat energii našim kolegům i v ostatních odděleních a zároveň podpořit u zákazníků chuť s námi spolupracovat.

Kam jste se rozhodl marketingové oddělení umístit a jaké má vazby na ostatní oddělení?
Jestliže potřebujete vnímat potřebu zákazníků, musíte být blízko obchodu. A pokud chcete o tom, co se děje uvnitř firmy, informovat i vnější okolí, pak je třeba být blízko těm oddělením, která jsou právě ve styku se zákazníkem. Snažím se, aby naše firma byla marketingově řízena. Ale není to o direktivě, ale naslouchání a zažehnutí jisker nadšení v lidech ve všech odděleních.

Která je podle Vás ta nejdůležitější vlastnost a schopnost ředitele marketingu?
Držím se jednoduchého principu: MY je více než já. V praxi to znamená: odhoď ego, naslouchej, drž se dlouhodobé vize, tedy nepodlehni momentálním náladám, inspiruj se v jiných oborech, neboj se rozhodnout.

Myslíte si, že všechna média, která v marketingu využíváme (firemní časopis, webové stránky, zákaznickou linku, Facebook, blog, e-mailing, veletrhy), dostatečně upoutávají pozornost na naši firmu a že máme dobrou značku?
Kdybych si to nemyslel, popřel bych všechnu naši práci. Jistě, neuděláme vše na jedničku, ale kdo ano? Značka je vždy spojena s nějakou emocí. Pokud bych měl vyjádřit emoci většiny našich zákazníků podle hodnoty, kterou sdělují do našich dotazníků, ve kterých se ptáme na 
spokojenost s našimi výrobky a službami, vnímám ji někde na úrovni silný zájem a u některých dokonce nadšení.

Čím vlastně může v současné době dodavatel svého zákazníka maximálně uspokojit?
Výborný produkt ani služba se dnes bez účinně fungující prodejní platformy neobejde. Takže se domnívám, že ideální kombinací jsou skvělé služby dostupné s minimálním počtem kliků na internetu. A v neposlední řadě je to osobní poradenství na profesionální úrovni a rychlá logistika.

Můžete prozradit, v čem Vy sám spatřujete odlišnost naší firmy od konkurence?
Nechci být nudný, ale musím zopakovat naše firemní hodnoty, do kterých jsme si sami dorostli: poctivost – systém a řád – a neustálý vývoj. Na strojírenském veletrhu mi jeden pán řekl: Líbí se mi na vás, že to máte zmáknuté od začátku do konce.“ A to je to naše odlišení od konkurence. 

Pokud chce podnikatel růst, musí investovat. A to nejen čas, ale i peníze a neúspěchy. Když se ohlédnete zpět, najdete v historii marketingu naší firmy i takové rozhodnutí, které byste už nikdy nezopakoval?
V dřevních dobách byla naše neadekvátní rozhodnutí způsobena nesprávným použitím nebo nefunkčními softwary. Vzpomínám i na svůj smazaný katalog, který jsem pak dodělával ještě po nocích. V novější době to bylo zase rozhodnutí zakomponovat nevhodný CRM software ke stávajícímu softwaru. Ale znáte mě, nebe je modré, i když jsou na něm mraky, jen je potřeba chvilku počkat, než je větřík rozfouká…

Jste s otcem, bratrem a sestrou jedinými vlastníky naší firmy. Rozhodování o podnikatelských krocích pouze v rámci jedné rodiny má své plusy, ale i úskalí. Co vás všechny shodně pozitivně nabíjí?
Rodina je strašně moc, na jakékoliv úrovni. Naši rodiče nám dali do vínku nezávidět si, vždy nás nutili pomáhat a v rámci možností byli štědří, i když jsme byli ti obyčejní Sedláčci z paneláku. Spojuje nás to, že jsme každý jiný a zároveň vzýváme stejné hodnoty, o kterých jsem se již zmínil. Ano, to je důležité říct, že to jsou především naše osobní lidské hodnoty, které se propisují do života celé firmy.

Ještě jste nezmínil ta úskalí…
Nerad lidem ubližuju nebo shazuju jejich názor či nápad, protože na ten má právo každý. Proto pro mě bylo někdy dost obtížné říkat svému okolí své mínění opravdu zcela na rovinu. Naštěstí už to není tak bolestivé, protože jsem se přestal domýšlet, co tomu ta druhá strana řekne. Je v tom sice pramálo diplomacie, ale tuna úlevy. Je to pro mě vlastně další úroveň poctivosti k sobě i k druhým, i když to někdy není ani pro jednu stranu komfortní.

Nepomýšlel jste někdy jako spoluvlastník firmy, že by bylo snazší svůj podíl prodat a věnovat se zcela jiným aktivitám? Každý člověk se vyvíjí v čase, a tak máte v současné době pravděpodobně odlišné životní i pracovní priority v porovnání s dobou, kdy jste jako v oboru nezkušený mladík do rodinné firmy v roce 1994 vstupoval…
Štěstí je pro mě spojeno s výsledkem nějaké práce, respektive aktivity či učení. Stále přicházejí nové výzvy, hadice i těsnění jsou naštěstí pořád potřeba, takže zatím nevidím žádný důvod k tomu vyměnit jednu firmu za jinou. Samozřejmě v těžkých chvílích by člověk nejraději práskl do bot, ale když se vám z velkého servisu nádobí rozbije jeden hrníček, taky nenecháte střepy na zemi a nezmizíte jinam…

Co Vás po tolika letech strávených nad grafy, tabulkami, vizemi cílů i revizemi plánů na marketingu ještě stále fascinuje?
Lidé!

 

Libor Sedláček
Vystudoval střední odbornou strojírenskou školu. V GUMEXU pracuje od roku 1994 – nejprve jako skladník, řidič, poté nákupčí, prodejce, v posledních více než 12 letech na pozici marketingového ředitele. S manželkou Renátou vychovávají tři děti: dceru (19 let) a syny (17 a 8 let). Zajímá se o sport, literaturu, studium cizích jazyků, divadlo, modelaření, vaření… a lidi.


Výše uvedený rozhovor poskytl Libor Sedláček v lednu 2020.

Chcete se poradit?