Určení priorit je ve skladu základ

Michal Kampas má na starosti chod našeho centrálního skladu v Brně. Dosud nikdo před ním na této pozici nepracoval, takže jej nikdo nemůže srovnávat s jeho předchůdcem. Ale na druhou stranu – umění převzít maximální zodpovědnost a řídit mnohem větší tým spolupracovníků v porovnání s minulostí se musel naučit sám…

Rozhovor s Michalem Kampasem

 

Michale, začínal jsi v GUMEXU jako skladník/řidič, nyní jsi čerstvě vedoucím našeho největšího skladu. Jak dlouho trval tento proces?

Letos v dubnu to je právě 10 let od mého nástupu. Když se zpětně ohlédnu, byla to i trochu náhoda. S odstupem času mi vedoucí logistiky skladů Petr Doležal řekl, která z mých odpovědí během pohovoru pro něj byla velmi důležitá, a to, že jsem rok pracoval brigádně na pile. To jej prý jen utvrdilo v mém přijetí. Na pozici skladník/řidič jsem pracoval tři roky, pak jsem dostal nabídku na pozici zástupce vedoucího skladu a rok poté na vedoucího skladu v Moravanech. Začátkem roku 2023 přišla největší výzva – podílet se na přípravě nového centrálního skladu v Brně

Co ti pomáhalo při rozhodování, zda nabídnutou vyšší pozici zvládneš?

Zcela jistě mi v profesním růstu pomohla podpora nadřízeného. A jelikož mám rád výzvy a rád se učím nové věci, ani jsem nepřemýšlel, že bych nabízenou pozici nepřijal.

Od ledna 2024 tedy řídíš chod centrálního skladu v Brně na pobočce, která se rovněž přestěhovala. Jsi na pozici, na které v tomto rozsahu nikdo před tebou dosud nepůsobil. O koho se můžeš v případě řešení zcela nových situací opřít?

Určitě mi pomáhá spolupráce s ostatními vedoucími skladů jednotlivých poboček. Pro zvládnutí takto zásadní změny pro celý GUMEX je nezbytná rovněž souhra s oddělením nákupu a dopravy. Bez této spolupráce bychom nedokázali během krátké doby takto velký zásah do naší logistiky zrealizovat a připravit. A v neposlední řadě chci zmínit mého nadřízeného Petra, který je pro mě oporou a takovým hnacím motorem.

Rozhovor s Michalem KampasemJak důležitá je pro tebe komunikace ve firmě?

Dobrá komunikace napříč odděleními je pro mě zásadní. Nejedná se však jen o komunikaci s vedoucími jednotlivých oddělení, ale i o každodenní komunikaci se specialisty prodeje, nákupčími, výrobou a dalšími kolegy napříč GUMEXEM. Myslím si, že tato víceúrovňová komunikace nás všechny pozitivně formuje.

V čem jsi jako vedoucí centrálního skladu nezastupitelný? Jaké činnosti je naopak zapotřebí hned od počátku delegovat?

Nesmím a ani nechci být nezastupitelný. Samozřejmě jsem za ta léta v GUMEXU nasbíral spoustu zkušeností a znalostí, díky kterým dokážu pružně reagovat na potřeby kolegů napříč odděleními. V takto velkém skladě je však potřeba správně určovat priority a delegovat práci, abychom na příjmu a expedici fungovali nejen v očích zákazníků jako jedna jednotka. Na druhou stranu si myslím, že je pro mne důležité v případě potřeby jít do skladu pomoct klukům, obsluhovat VZV nebo vyskladňovat pomocí čtečky čárových kódů.

Tvoříš nový tým trojnásobného počtu skladníků oproti minulosti. Jaký styl vedení svých lidí preferuješ?

Snažím se být upřímný, i když je to možná někdy nepříjemné, a také lidský. Umět naslouchat potřebám svých podřízených je pro mě důležité. Jsem rád, že mám kolem sebe skvělou partu lidí, která umí táhnout za jeden provaz a bez níž by takto velký sklad nemohl nikdy dlouhodobě fungovat.

Rozhovor s Michalem KampasemČím je tento obrovský sklad o rozloze více než 3 000 m² a objemu 36 000 m³ specifický z hlediska logistiky?

Naším cílem bylo z dlouhodobého hlediska centralizovat příjem a expedici na jedno místo. Od začátku jsme věděli, že, abychom mohli naše služby neustále posouvat, musíme změnit zaběhnutou dobu provozu ve skladu a nastavit ji od 6:00 do 18:00. Díky tomu jsme schopni lépe v čase reagovat na potřeby zákazníků. Upravili jsme interní logistiku, s jejíž pomocí dokážeme efektivně zásobovat ostatní pobočky v rámci Česka i Slovenska. Sortiment v rozsahu tisíců položek pod jednou střechou nám umožňuje obratem expedovat objednávky zákazníkům, a to jak přepravními službami, tak i na osobní odběr.

Vím, že některým zákazníkům, kteří si objednávají zboží na pobočce a chtějí si je ihned odnést, se doba čekání na jeho vychystání prodloužila. Jak to budete řešit?

Ano, to je pravda. Větší sklad má pro zákazníky i některé mínusy, protože vždycky je něco za něco. Proto věřím, že jakmile spustíme sektorové vyskladňování, zrychlíme i výdej menších zakázek příchozím zákazníkům.  Do té doby jim doporučujeme objednat si zboží pár hodin dopředu e-mailem, telefonicky, nebo ideálně přes náš e-shop. A tento časový náskok, byť jen v rozmezí několika hodin, nám umožní zboží včas připravit. Při příchodu zákazníka pro zboží pak vše administrativně vyřídíme už jen během několika minut. A ještě jeden bonus mohou příchozí zákazníci využít: při čekání na vychystávané zboží v zákaznické zóně ve skladu se budou moci od června tohoto roku inspirovat produkty, které budou vystaveny v nové vzorkovně mezi prodejnou a skladem. A třeba zjistí, že jim dokážeme dodat i takové zboží, o kterém dosud neví, že je v našem sortimentu také máme!

Rozhovor s Michalem KampasemCo teď na centrálním skladu připravuješ?

Věnujeme se dokončení všech logistických nástrojů, které jsme realizovali ve spolupráci s IT oddělením a externími dodavateli. Jedná se o úpravy softwarového řešení v rámci informačního systému i našich vlastních aplikací a zařízení pro lepší přípravu zboží. Díky všem těmto krokům budeme schopni daleko lépe a efektivněji pracovat s tokem zboží v rámci skladu, a tím urychlit příjem a expedici zboží. V nejbližší době tedy očekáváme dokončení požadovaných zlepšení.

Můžeš nějak upřesnit to zmiňované zrychlení? Co to bude konkrétně znamenat pro naše zákazníky?

Vysvětlím to třeba na expedici zboží, které zasíláme zákazníkům pomocí přepravních společností. Dříve jsme při expedici většiny zboží ze Strážnice museli ukončit vychystávání balíků již ve 14 hodin, protože právě tehdy přijíždělo auto přepravce. Nyní máme k dispozici tři hodiny navíc. Dokážeme proto vychystat více zásilek, které odešleme ještě týž den. Ale vyskladňování u nás neznamená jen přesun balíku se zbožím z regálu na auto. Ve 43 % případů připravujeme totiž k odeslání jen část z celkového balení. To znamená, že je nutné rozdělat balík, naměřit požadované délky, opětovně smotat, označit oba kusy. A až poté může dojít ke kompletaci a označení přepravním štítkem. To uvádím jen pro představu, že skladničina a logistika je u nás jiná než třeba ve skladu s elektronikou.

Máš při této náročné práci ještě čas na nějaké koníčky?

Samozřejmě, že je to nyní složitější, ale volný čas se snažím věnovat rodině. Mám dvě malé děti a s těmi se člověk nikdy nenudí. A pokud mám možnost, rád si zajdu zasportovat. Už 20 let se aktivně věnuji fotbalu, nepohrdnu ale jakýmkoliv jiným sportem.  

Nemají doma pocit, že máš nyní tendenci je taky příliš „řídit“?

Pevně věřím, že ne, po práci se snažím přepnout do domácího módu a nechávám se naopak rád řídit dětmi a manželkou Pavlínou.smiley

 

Michal Kampas

 

Michal Kampas
Absolvoval SŠ technickou a ekonomickou s maturitou, obor Mechanik seřizovač – programování CNC strojů. Po následné brigádě na pile nastoupil v roce 2014 do GUMEXU. Kromě sportu se rád věnuje i zvelebování domu, který za podpory a pomoci rodiny postavil.

 

 

Názor Petra Doležala, vedoucího logistiky skladů:

V Moravanech jsme obsazovali pozici skladníka/řidiče a to byl přesně ten okamžik, kdy jsem se s Michalem prvně setkal. V jeho přístupu a sebeprezentaci jsem už v ten den viděl nadšení, chuť pracovat a učit se novým věcem. Postupem času pro mě bylo stále zřejmější, že je vlastně mojí povinností mu umožnit profesně růst, protože měl a má v sobě velký potenciál. Proto, když jsme začali připravovat změnu významu brněnského skladu z lokálního na centrální, jsem si byl jistý, že Michal jako vedoucí skladu je přesně na takové pozici, na které měl v daný okamžik být. Jsem rád, že všechny ty roky jeho zodpovědné práce a zkušenosti, které v GUMEXU nasbíral, můžeme dále zúročit, a můžeme tak společně v relativně krátkém časovém úseku realizovat zásadní změnu a skutečně posunout naši logistiku. Přeji mu mnoho soukromých i pracovních úspěchů a samozřejmě podporu jeho nyní již mnohem většího týmu.



Rozhovor s vedoucím centrálního skladu Michalem Kampasem připravila v březnu 2024 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv společnosti GUMEX, soukromý archiv Michala Kampase.

Michal Kampas má na starosti chod našeho centrálního skladu v Brně. Dosud nikdo před ním na této pozici nepracoval, takže jej nikdo nemůže srovnávat s jeho předchůdcem. Ale na druhou stranu – umění převzít maximální zodpovědnost a řídit mnohem větší tým spolupracovníků v porovnání s minulostí se musel naučit sám…

Rozhovor s Michalem Kampasem

 

Michale, začínal jsi v GUMEXU jako skladník/řidič, nyní jsi čerstvě vedoucím našeho největšího skladu. Jak dlouho trval tento proces?

Letos v dubnu to je právě 10 let od mého nástupu. Když se zpětně ohlédnu, byla to i trochu náhoda. S odstupem času mi vedoucí logistiky skladů Petr Doležal řekl, která z mých odpovědí během pohovoru pro něj byla velmi důležitá, a to, že jsem rok pracoval brigádně na pile. To jej prý jen utvrdilo v mém přijetí. Na pozici skladník/řidič jsem pracoval tři roky, pak jsem dostal nabídku na pozici zástupce vedoucího skladu a rok poté na vedoucího skladu v Moravanech. Začátkem roku 2023 přišla největší výzva – podílet se na přípravě nového centrálního skladu v Brně

Co ti pomáhalo při rozhodování, zda nabídnutou vyšší pozici zvládneš?

Zcela jistě mi v profesním růstu pomohla podpora nadřízeného. A jelikož mám rád výzvy a rád se učím nové věci, ani jsem nepřemýšlel, že bych nabízenou pozici nepřijal.

Od ledna 2024 tedy řídíš chod centrálního skladu v Brně na pobočce, která se rovněž přestěhovala. Jsi na pozici, na které v tomto rozsahu nikdo před tebou dosud nepůsobil. O koho se můžeš v případě řešení zcela nových situací opřít?

Určitě mi pomáhá spolupráce s ostatními vedoucími skladů jednotlivých poboček. Pro zvládnutí takto zásadní změny pro celý GUMEX je nezbytná rovněž souhra s oddělením nákupu a dopravy. Bez této spolupráce bychom nedokázali během krátké doby takto velký zásah do naší logistiky zrealizovat a připravit. A v neposlední řadě chci zmínit mého nadřízeného Petra, který je pro mě oporou a takovým hnacím motorem.

Rozhovor s Michalem KampasemJak důležitá je pro tebe komunikace ve firmě?

Dobrá komunikace napříč odděleními je pro mě zásadní. Nejedná se však jen o komunikaci s vedoucími jednotlivých oddělení, ale i o každodenní komunikaci se specialisty prodeje, nákupčími, výrobou a dalšími kolegy napříč GUMEXEM. Myslím si, že tato víceúrovňová komunikace nás všechny pozitivně formuje.

V čem jsi jako vedoucí centrálního skladu nezastupitelný? Jaké činnosti je naopak zapotřebí hned od počátku delegovat?

Nesmím a ani nechci být nezastupitelný. Samozřejmě jsem za ta léta v GUMEXU nasbíral spoustu zkušeností a znalostí, díky kterým dokážu pružně reagovat na potřeby kolegů napříč odděleními. V takto velkém skladě je však potřeba správně určovat priority a delegovat práci, abychom na příjmu a expedici fungovali nejen v očích zákazníků jako jedna jednotka. Na druhou stranu si myslím, že je pro mne důležité v případě potřeby jít do skladu pomoct klukům, obsluhovat VZV nebo vyskladňovat pomocí čtečky čárových kódů.

Tvoříš nový tým trojnásobného počtu skladníků oproti minulosti. Jaký styl vedení svých lidí preferuješ?

Snažím se být upřímný, i když je to možná někdy nepříjemné, a také lidský. Umět naslouchat potřebám svých podřízených je pro mě důležité. Jsem rád, že mám kolem sebe skvělou partu lidí, která umí táhnout za jeden provaz a bez níž by takto velký sklad nemohl nikdy dlouhodobě fungovat.

Rozhovor s Michalem KampasemČím je tento obrovský sklad o rozloze více než 3 000 m² a objemu 36 000 m³ specifický z hlediska logistiky?

Naším cílem bylo z dlouhodobého hlediska centralizovat příjem a expedici na jedno místo. Od začátku jsme věděli, že, abychom mohli naše služby neustále posouvat, musíme změnit zaběhnutou dobu provozu ve skladu a nastavit ji od 6:00 do 18:00. Díky tomu jsme schopni lépe v čase reagovat na potřeby zákazníků. Upravili jsme interní logistiku, s jejíž pomocí dokážeme efektivně zásobovat ostatní pobočky v rámci Česka i Slovenska. Sortiment v rozsahu tisíců položek pod jednou střechou nám umožňuje obratem expedovat objednávky zákazníkům, a to jak přepravními službami, tak i na osobní odběr.

Vím, že některým zákazníkům, kteří si objednávají zboží na pobočce a chtějí si je ihned odnést, se doba čekání na jeho vychystání prodloužila. Jak to budete řešit?

Ano, to je pravda. Větší sklad má pro zákazníky i některé mínusy, protože vždycky je něco za něco. Proto věřím, že jakmile spustíme sektorové vyskladňování, zrychlíme i výdej menších zakázek příchozím zákazníkům.  Do té doby jim doporučujeme objednat si zboží pár hodin dopředu e-mailem, telefonicky, nebo ideálně přes náš e-shop. A tento časový náskok, byť jen v rozmezí několika hodin, nám umožní zboží včas připravit. Při příchodu zákazníka pro zboží pak vše administrativně vyřídíme už jen během několika minut. A ještě jeden bonus mohou příchozí zákazníci využít: při čekání na vychystávané zboží v zákaznické zóně ve skladu se budou moci od června tohoto roku inspirovat produkty, které budou vystaveny v nové vzorkovně mezi prodejnou a skladem. A třeba zjistí, že jim dokážeme dodat i takové zboží, o kterém dosud neví, že je v našem sortimentu také máme!

Rozhovor s Michalem KampasemCo teď na centrálním skladu připravuješ?

Věnujeme se dokončení všech logistických nástrojů, které jsme realizovali ve spolupráci s IT oddělením a externími dodavateli. Jedná se o úpravy softwarového řešení v rámci informačního systému i našich vlastních aplikací a zařízení pro lepší přípravu zboží. Díky všem těmto krokům budeme schopni daleko lépe a efektivněji pracovat s tokem zboží v rámci skladu, a tím urychlit příjem a expedici zboží. V nejbližší době tedy očekáváme dokončení požadovaných zlepšení.

Můžeš nějak upřesnit to zmiňované zrychlení? Co to bude konkrétně znamenat pro naše zákazníky?

Vysvětlím to třeba na expedici zboží, které zasíláme zákazníkům pomocí přepravních společností. Dříve jsme při expedici většiny zboží ze Strážnice museli ukončit vychystávání balíků již ve 14 hodin, protože právě tehdy přijíždělo auto přepravce. Nyní máme k dispozici tři hodiny navíc. Dokážeme proto vychystat více zásilek, které odešleme ještě týž den. Ale vyskladňování u nás neznamená jen přesun balíku se zbožím z regálu na auto. Ve 43 % případů připravujeme totiž k odeslání jen část z celkového balení. To znamená, že je nutné rozdělat balík, naměřit požadované délky, opětovně smotat, označit oba kusy. A až poté může dojít ke kompletaci a označení přepravním štítkem. To uvádím jen pro představu, že skladničina a logistika je u nás jiná než třeba ve skladu s elektronikou.

Máš při této náročné práci ještě čas na nějaké koníčky?

Samozřejmě, že je to nyní složitější, ale volný čas se snažím věnovat rodině. Mám dvě malé děti a s těmi se člověk nikdy nenudí. A pokud mám možnost, rád si zajdu zasportovat. Už 20 let se aktivně věnuji fotbalu, nepohrdnu ale jakýmkoliv jiným sportem.  

Nemají doma pocit, že máš nyní tendenci je taky příliš „řídit“?

Pevně věřím, že ne, po práci se snažím přepnout do domácího módu a nechávám se naopak rád řídit dětmi a manželkou Pavlínou.smiley

 

Michal Kampas

 

Michal Kampas
Absolvoval SŠ technickou a ekonomickou s maturitou, obor Mechanik seřizovač – programování CNC strojů. Po následné brigádě na pile nastoupil v roce 2014 do GUMEXU. Kromě sportu se rád věnuje i zvelebování domu, který za podpory a pomoci rodiny postavil.

 

 

Názor Petra Doležala, vedoucího logistiky skladů:

V Moravanech jsme obsazovali pozici skladníka/řidiče a to byl přesně ten okamžik, kdy jsem se s Michalem prvně setkal. V jeho přístupu a sebeprezentaci jsem už v ten den viděl nadšení, chuť pracovat a učit se novým věcem. Postupem času pro mě bylo stále zřejmější, že je vlastně mojí povinností mu umožnit profesně růst, protože měl a má v sobě velký potenciál. Proto, když jsme začali připravovat změnu významu brněnského skladu z lokálního na centrální, jsem si byl jistý, že Michal jako vedoucí skladu je přesně na takové pozici, na které měl v daný okamžik být. Jsem rád, že všechny ty roky jeho zodpovědné práce a zkušenosti, které v GUMEXU nasbíral, můžeme dále zúročit, a můžeme tak společně v relativně krátkém časovém úseku realizovat zásadní změnu a skutečně posunout naši logistiku. Přeji mu mnoho soukromých i pracovních úspěchů a samozřejmě podporu jeho nyní již mnohem většího týmu.



Rozhovor s vedoucím centrálního skladu Michalem Kampasem připravila v březnu 2024 Ing. Monika Sivulková, marketingová specialistka společnosti GUMEX. Foto: archiv společnosti GUMEX, soukromý archiv Michala Kampase.